Sådär ja! Efter alldeles för mkt stillasittande, julmat, julkolor, julöl och rehabträning så är det nu dags att träna på riktigt.
Har just stoppat i mig keso och tonfisk efter ett pass på gymmet. Rygg och biceps idag, och lite lite löpning med teknikskorna som jag nu väljer att kalla dem. Alldeles snart är det dags att prova ut nya distansskor. Ska bli kul! Och hoppas att Adidas har några som passar :) Nu är det dessutom vinterstudion på tv. Underbart!
Vad tycker ni om stilen såhär i vinterrusket?!?
lördag 29 december 2012
torsdag 20 december 2012
Jag begär omstart.
Det framgick inte, men jag var på min andra behandling hos kiropraktorn igår.
Det onda hade flyttat sig lite till mer säte och utsida höft. Och nu är det ännu lite bättre.
Igår gick han hårt åt höftböjaren genom massage på magen, kinesologisk zonterapi i foten, stenhård massage på vänsterlåret (igen) och så lite knäckning nere över bäckenet typ. Och så en avslutande nål i sätesmuskeln. Partyparty!
Nya övningar har det blivit också. Bara bara magstyrka. Allt det onda i ryggen och över rumpan har att göra med min svaga mage. Och att det bara är ena sidans muskler som jobbar. Men nu ska det bli ändring! Magstyrka och stretch av säte och höftböjare.
Nytt gymkort införskaffades idag, och om två veckor ligger jobbet och gymmet grannar. Vad finns det som kan stoppa mig 2013?
Det onda hade flyttat sig lite till mer säte och utsida höft. Och nu är det ännu lite bättre.
Igår gick han hårt åt höftböjaren genom massage på magen, kinesologisk zonterapi i foten, stenhård massage på vänsterlåret (igen) och så lite knäckning nere över bäckenet typ. Och så en avslutande nål i sätesmuskeln. Partyparty!
Nya övningar har det blivit också. Bara bara magstyrka. Allt det onda i ryggen och över rumpan har att göra med min svaga mage. Och att det bara är ena sidans muskler som jobbar. Men nu ska det bli ändring! Magstyrka och stretch av säte och höftböjare.
Nytt gymkort införskaffades idag, och om två veckor ligger jobbet och gymmet grannar. Vad finns det som kan stoppa mig 2013?
onsdag 19 december 2012
Lågsäsong
Skyller på kassa muskler och ett hektiskt jobb. Senaste veckan har jag bara kört kiropraktorns rehabövningar och ett kortare styrkepass. Men efter fredag kan jag nog vara med på banan igen! Dessutom har jag idag fått leverans av Adidas. Skorna var inte till mig men; ett par löpartights, en långärmad löpartröja, iPhonehållare, baddräkt, Stella-sweatpants. Ska bli gött att få träna i nya fräscha kläder!
måndag 10 december 2012
Mörbultad måndag
Min rygg har ju som bekant inte varit på topp det sista. Idag var jag hos kiropraktorn för första gången i mitt liv. Det var en tumultartad upplevelse, minst sagt. Han upptäckte att min vänstra sida, höftböjare och magmuskulatur, är mer eller mindre helt inaktiva och hur svaga som helst. Sen vred han rätt bäckenet/höftleden/ellernåtdärinärheten. Det knakade och knäppte som hur hur mycket bubbelplast som helst. Det var läskigt men ändå gött. Har ju känt att nån skulle behöva dra rätt grejerna...
Sen kom smärtan.
Mitt lår.
Utsida ovansida vänster lår.
Massage för de djupa musklerna.
Jag fick be honom pausa lite för att jag överhuvudtaget skulle kunna fullfölja behandlingen och inte bara resa mig upp och dra.
Jag har mer ont nu än innan.
Och så har jag fått stretchövningar för höftböjaren och en styrkeövning för magen.
Det var alltså inte ryggen det var fel på egentligen, den har bara fått jobba onödigt mkt pga dåliga muskler i magen, och dåligt stretchad höftböjare. Kroppen är cool, som hjälper sig själv genom att kompensera och sådär....
Vilken kalasmåndag!!
Passade träning idag, men har stretchat hemma.
Sen kom smärtan.
Mitt lår.
Utsida ovansida vänster lår.
Massage för de djupa musklerna.
Jag fick be honom pausa lite för att jag överhuvudtaget skulle kunna fullfölja behandlingen och inte bara resa mig upp och dra.
Jag har mer ont nu än innan.
Och så har jag fått stretchövningar för höftböjaren och en styrkeövning för magen.
Det var alltså inte ryggen det var fel på egentligen, den har bara fått jobba onödigt mkt pga dåliga muskler i magen, och dåligt stretchad höftböjare. Kroppen är cool, som hjälper sig själv genom att kompensera och sådär....
Vilken kalasmåndag!!
Passade träning idag, men har stretchat hemma.
söndag 9 december 2012
Söndagsmys
Får ändå säga att jag lagt på det där kolet jag pratade om. Gymmandet går fint och det känns lite gott att faktiskt bygga upp kroppen lite också. Tänker ett löppass i veckan, och så kanske ett simpass, för att hålla igång flåset lite. Men det är skönt med riktigt grym ond träningsvärk och slutpumpade muskler också.
Den här veckan har jag hunnit med tre pass på gymmet och dessutom ett pump-pass idag. Imorgon ska jag stretcha ut och boka tid hos en kiropraktor. Min rygg är inte vad den borde vara...
Hur som helst, både gymhoran och Annan var med idag och vi tog en lång bastu efteråt. Söndagslyx!
Den här veckan har jag hunnit med tre pass på gymmet och dessutom ett pump-pass idag. Imorgon ska jag stretcha ut och boka tid hos en kiropraktor. Min rygg är inte vad den borde vara...
Hur som helst, både gymhoran och Annan var med idag och vi tog en lång bastu efteråt. Söndagslyx!
fredag 30 november 2012
Dagens dubbel
Alltså... Om det nu ska bli nån verklig effekt på det här tränandet så får jag nog bannemej lägga på ett kol. min fantastiska kollega, som också är bra på det här med gymträning, har plockat fram ett finfint gymprogram till mig nu. Så nu ska jag ge gymmet en ärlig chans.
Det är bara att erkänna för sig själv: jag tar mig inte iväg på klasser. Inte för att träna styrka eller kondition iallafall. Så då får jag gitta nåt annat. Hoppas hoppas hoppas att detta kan vara det!
Drog igång med pass 1 idag efter jobbet på ett tomt gym. Bröst och triceps var fokus, och så en avslutande magövning.
Pass 2 är rygg och Biceps, och pass 3 är axlar och vader. Sen finns ett fjärde pass med ben. Det är till för de veckor då jag inte springer. Alltså utmärkt för lite uppbyggnadsträning under vintern!
Så nu ska jag få ihop löpning, 3 gympass, body balance och lite simning varje vecka?! Ehm... Hjälp! Livet då?
Det är bara att erkänna för sig själv: jag tar mig inte iväg på klasser. Inte för att träna styrka eller kondition iallafall. Så då får jag gitta nåt annat. Hoppas hoppas hoppas att detta kan vara det!
Drog igång med pass 1 idag efter jobbet på ett tomt gym. Bröst och triceps var fokus, och så en avslutande magövning.
Pass 2 är rygg och Biceps, och pass 3 är axlar och vader. Sen finns ett fjärde pass med ben. Det är till för de veckor då jag inte springer. Alltså utmärkt för lite uppbyggnadsträning under vintern!
Så nu ska jag få ihop löpning, 3 gympass, body balance och lite simning varje vecka?! Ehm... Hjälp! Livet då?
torsdag 29 november 2012
Fredagsmorgon!!
Och jag har gått en 55 min runda med pian. Riktigt kallt. Men vitt på marken. Mysigt och hurtigt på samma gång!
onsdag 28 november 2012
Springa
Japp, igår sprang jag och det var riktigt gött.
Tog mig ner till Sankt Sigfrids plan och så hem igen.
Totalt sprang jag 4,77 km. Och gick 2,33. Så 7 km totalt.
Småregnigt, kallt och mörkt. Men gött. Mössan på!
Tog mig ner till Sankt Sigfrids plan och så hem igen.
Totalt sprang jag 4,77 km. Och gick 2,33. Så 7 km totalt.
Småregnigt, kallt och mörkt. Men gött. Mössan på!
måndag 26 november 2012
Vansbro!
Första etappen bokad och klar.
I juli 2013 tar jag och gymhoran de första simtagen i vår tjejklassiker. Fram till dess ska jag försöka hålla i med simning en gång i veckan. Typ. Give or take... Har fått ett riktigt fint Gymprogram av en kollega så nu hoppas jag kunna hitta motivation för att träna styrka också. Styrka, springa, simma och balansera. skidor i vinter, och cykel i sommar.
Dagens: 1 h body balance.
I juli 2013 tar jag och gymhoran de första simtagen i vår tjejklassiker. Fram till dess ska jag försöka hålla i med simning en gång i veckan. Typ. Give or take... Har fått ett riktigt fint Gymprogram av en kollega så nu hoppas jag kunna hitta motivation för att träna styrka också. Styrka, springa, simma och balansera. skidor i vinter, och cykel i sommar.
Dagens: 1 h body balance.
tisdag 20 november 2012
Uppdatering!
Har missat skriva ett par pass.... Men det går bra nu. Har ett bra flyt och tar tag i att springa utomhus på kvällarna mellan varven. Imorse var jag uppe med tuppen och simmade. Och ikväll har jag varit ute och promenerat med en kompis.
Imorgon satsar jag på lite löpning!
Ciao!
Imorgon satsar jag på lite löpning!
Ciao!
måndag 12 november 2012
Måndag
Gårdagens: 1tim body balance. Gick fint, men otroligt trött idag... Trots 8 timmars sömn. Eller kanske just därför?!
fredag 9 november 2012
Fredagsstyrka
Idag har det varit en bra dag på jobbet, och avslutade arbetsveckan med ett body pump pass. En fantastiskt dålig instruktör, kass musik men trevligt sällskap. Jag lade också på lite extra vikt mot förra veckan men jösses vad svag jag är!!! Bara att kämpa på för att bli starkare.
Nu bygger jag upp själen med rödvin och fredagsmys.
Nu bygger jag upp själen med rödvin och fredagsmys.
torsdag 8 november 2012
Tempolöpning!
Wohoo! Inget ont gjorde det att springa med snabba skorna. Var inte ute så länge, sprang i 20 min och sen vände jag och gick hem. mkt bra! Hann testa tekniken lite och hade verkligen känslan! Pepp pepp!
I veckan ska jag och gymhoran boka in oss på Vansbro. Ska bli riktigt kul!! Sen försöker hon locka mig med en fin racercykel, till vätternrundan då... Vill ha!!! Men jag tror nog en hybrid räcker..
Såg att hon kikat på Hisingen runt. Kanske är ett bra lopp att köra. Nån som testat?
Dagens; löpning 20 min, snitt 5:44. Bästa: 4:13min/km. Totalt 3,53 km.
I veckan ska jag och gymhoran boka in oss på Vansbro. Ska bli riktigt kul!! Sen försöker hon locka mig med en fin racercykel, till vätternrundan då... Vill ha!!! Men jag tror nog en hybrid räcker..
Såg att hon kikat på Hisingen runt. Kanske är ett bra lopp att köra. Nån som testat?
Dagens; löpning 20 min, snitt 5:44. Bästa: 4:13min/km. Totalt 3,53 km.
Reflexerna på!!
Mörkt ute nu. Tur att jag har reflexer på skorna, och en väst. Och ett glittrigt pannband... Dags att ge sig ut!
tisdag 6 november 2012
Att aldrig sluta utmana sig själv
Nu har jag börjat klätterkurs. Efter alla dessa år som jag velat testa klättring så har jag nu fått tummen ur (och en kompis som också ville köra). Del ett av två är klar, nästa vecka ska vi öva fall. Idag har vi knutit knutar, säkrat och klättrat upp för en vägg. Riktigt kul. Känns som att jag har det i mig ;)
måndag 5 november 2012
Brygga!!!
Wohooo! Jag har idag gått upp i brygga på min BodyBalanceklass. Grymt! 27 år, snart 28 och uppe i brygga. Can you believe it?!?!
Alltså för att förklara min eufori över det inträffade kan jag meddela att under alla mina år av jazzdansträning som tonåring så var brygga min svaga punkt. Jag kanske lyckades en gång... Spagaten och spliten var inte att tänka på, men bryggan trodde jag ändå skulle vara genomförbar. Men ack så många gånger jag gick bet. Men nu. 10 år senare, 10 år äldre, så gick det. Firar med extra mycket russin i yoghurten.
Dagens: 1tim body balance, inkl. brygga. Party party!
Alltså för att förklara min eufori över det inträffade kan jag meddela att under alla mina år av jazzdansträning som tonåring så var brygga min svaga punkt. Jag kanske lyckades en gång... Spagaten och spliten var inte att tänka på, men bryggan trodde jag ändå skulle vara genomförbar. Men ack så många gånger jag gick bet. Men nu. 10 år senare, 10 år äldre, så gick det. Firar med extra mycket russin i yoghurten.
Dagens: 1tim body balance, inkl. brygga. Party party!
söndag 4 november 2012
Söndagsturen
Äntligen löpning igen! En veckas ont, ytterligare en vecka med voltaren och styrka och simning. Ni kan tro att det kändes gött att komna ut på en riktig söndagstur idag! Körde åttan med stepsubban och vi hade en underbar runda. Höstig frisk luft, vindstilla. Pigga ben, bra fart.
tisdag 30 oktober 2012
Come back
Min onda fotled blev inte bättre och visade sig vara en hälseneinflammation. Så nu har jag kört voltaren sen i fredags och har ytterligare ett par dagar kvar. Smärtan försvann först i söndags när jag var ute och vandrade i Vättlefjäll i 7 timmar. Gick en led på ca 25 km och det var fantastiskt härligt. Bra skor, god fika, fint väder och underbart sällskap. Hur skulle jag kunna säga nej till det?!
Så nu är jag igång igen! Körde body balance igår och har simmat idag. Mkt skönt!!
Ska vänta med löpning till söndag, inte börja för tidigt!!!
Så nu är jag igång igen! Körde body balance igår och har simmat idag. Mkt skönt!!
Ska vänta med löpning till söndag, inte börja för tidigt!!!
torsdag 18 oktober 2012
Onsdagens
Missade skriva igår. Körde ett kort tempopass innan jobbet. Typ 25 min i barfotaskorna.
Idag har jag ont i fotleden och den simning jag skulle gett mig på i eftermiddags gick förlorad pga jobb.
Hoppas kunna springa på söndag igen! Känns ju som att jag har så mkt energi och sug i springkroppen!!
Och förresten så har jag träningsvärk i axlar och underarmar. Jag körde gokart igårkväll.
Idag har jag ont i fotleden och den simning jag skulle gett mig på i eftermiddags gick förlorad pga jobb.
Hoppas kunna springa på söndag igen! Känns ju som att jag har så mkt energi och sug i springkroppen!!
Och förresten så har jag träningsvärk i axlar och underarmar. Jag körde gokart igårkväll.
måndag 15 oktober 2012
Bra start på veckan
Body balance idag. Kändes riktigt bra. Stark och pigg i kroppen.
söndag 14 oktober 2012
Omvänd ordning
Ibland får man ändra lite ordning. Den här veckan blev det på "långpasset" och intervallerna.
Kom med tåget vid två och drog rakt till gymmet och sprang en stund. Passade på att träna lite mage, triceps, vader och rygg också.
Dagens: 36 min totalt. Uppvärmning 7 min, 6*2 min 11,5, 6*2 min 9, nedvarvning 5 min.
Kom med tåget vid två och drog rakt till gymmet och sprang en stund. Passade på att träna lite mage, triceps, vader och rygg också.
Dagens: 36 min totalt. Uppvärmning 7 min, 6*2 min 11,5, 6*2 min 9, nedvarvning 5 min.
torsdag 11 oktober 2012
Krispig morgon
Klockan är inte ens 8 och jag kan redan skriva dagens!
6km, 55 min. Iskall promenad ned pian.
6km, 55 min. Iskall promenad ned pian.
Höstnjutning
Idag kunde jag inte låta bli. Skulle varit inne och tränat styrka men det var fullkomligt underbart väder ute. Så jag åkte hem, drog på mig löptightsen, skorna och en fleece, drack ett glas iskiate och stack ut. Fantastiskt vackert. Helt vindstilla runt tjärnen. Löpningen gick av sig självt.
Gula träd, solnedgång. Skogen glödde.
Dagens: 42 min, 6,02 km.
Gula träd, solnedgång. Skogen glödde.
Dagens: 42 min, 6,02 km.
tisdag 9 oktober 2012
Något helt annat.
http://ikroppenmin.blogspot.se/?m=1
Och så läste jag på den bloggen och inser att det jag gör, det jag kämpar för är noll och ingenting i jämförelse. Vad är att springa snabbare i jämförelse med att kämpa för livet? Mot döden? Det är orättvist och jag känner i hela kroppen att jag vill göra mer för alla andra. För utan andra är man ingen. Eller iallafall ganska ensam. Vem är jag utan mina vänner? Vad hade jag gjort utan er? Och min familj. Fy tusan vad ni betyder mycket. Hela bunten. Jag tycker om er av hela mitt hjärta och just idag är det förbannat stort. Ni har hur mycket plats som helst. Var och en och allihop.
Nu ska jag komma på vad bra saker jag kan göra av det här. Inte bara bra för mig, utan för andra.
Och så läste jag på den bloggen och inser att det jag gör, det jag kämpar för är noll och ingenting i jämförelse. Vad är att springa snabbare i jämförelse med att kämpa för livet? Mot döden? Det är orättvist och jag känner i hela kroppen att jag vill göra mer för alla andra. För utan andra är man ingen. Eller iallafall ganska ensam. Vem är jag utan mina vänner? Vad hade jag gjort utan er? Och min familj. Fy tusan vad ni betyder mycket. Hela bunten. Jag tycker om er av hela mitt hjärta och just idag är det förbannat stort. Ni har hur mycket plats som helst. Var och en och allihop.
Nu ska jag komma på vad bra saker jag kan göra av det här. Inte bara bra för mig, utan för andra.
Tisdagstempo
Jag trappar upp. Sakta men säkert.
Dagens: totalt 22 min.
5 min uppvärmning (7,5), 12 min löpning (9,5), 5 min nedvarvning (gång, 6).
Därefter 1 Tim body balance.
Adios.
Dagens: totalt 22 min.
5 min uppvärmning (7,5), 12 min löpning (9,5), 5 min nedvarvning (gång, 6).
Därefter 1 Tim body balance.
Adios.
söndag 7 oktober 2012
Söndagsturen
Idag blev det en runda runt Härlanda tjärn. Underbart väder, pigga ben och mkt energi.
Dagens: 5,7 km
Tid: 35 min (gång 5 min uppvärmning, löpning 25 min lugnt tempo, 6,10, gång 5 min nedvarvning, + min extra).
Dagens: 5,7 km
Tid: 35 min (gång 5 min uppvärmning, löpning 25 min lugnt tempo, 6,10, gång 5 min nedvarvning, + min extra).
fredag 5 oktober 2012
Fredagsintervaller
Dagens: 36 min löpning. Fördelat enligt följande; 7 min lätt uppvärmning (8,5), 6*2 min högt tempo (11,5) varvat med 6*2 min lätt löpning (8,5), avslutades med 5 min nedvarvning (gång, 5).
Därefter rejäl stretch.
Galet gött!
Därefter rejäl stretch.
Galet gött!
onsdag 3 oktober 2012
Löpbandet
Idag har vi mötts, löpbandet och jag, för första gången på länge.
Perfekt första pass, ett kort tempopass för att träna upp fötter och vader i de nya skorna. Det gick kanon! Men ont i fotdynorna efter. Kom ihåg; hitta bra stretchövningar för fötter!!
Dagens: 22min, 3,17 km. Och då var de sista fem minutrarna i gångfart.
Perfekt första pass, ett kort tempopass för att träna upp fötter och vader i de nya skorna. Det gick kanon! Men ont i fotdynorna efter. Kom ihåg; hitta bra stretchövningar för fötter!!
Dagens: 22min, 3,17 km. Och då var de sista fem minutrarna i gångfart.
tisdag 2 oktober 2012
Måndagsyoga
Ja... Ligger lite efter här. Körde body balance igår vilket var riktigt bra. Jobbigt och skönt på en gång.
Idag har jag vilodag och imorgon planerar jag intervaller.
Så. Gårdagens:
1 Tim BodyBalance.
Idag har jag vilodag och imorgon planerar jag intervaller.
Så. Gårdagens:
1 Tim BodyBalance.
söndag 30 september 2012
Söndagsstyrka
Idag råkade det bli styrka istället.
Hade verkligen tänkt att ge mig ut på en löptur, men så bokade jag in mig på ett BodyPumppass och tog det istället. Tog det lite piano med vikterna eftersom jag inte kört på ett tag, och inte heller testat den senaste koreografin. Men nu vet jag!
Det kändes gött och jag kan lasta på rejält på många muskelgrupper.
Imorgon satsar jag på en kortis på löpbandet och ett pass BodyBalance.
Sen har jag börjat kika på klassikern och tjejklassikern. Det är väl bara att göra?! Pepp pepp!!!
Hade verkligen tänkt att ge mig ut på en löptur, men så bokade jag in mig på ett BodyPumppass och tog det istället. Tog det lite piano med vikterna eftersom jag inte kört på ett tag, och inte heller testat den senaste koreografin. Men nu vet jag!
Det kändes gött och jag kan lasta på rejält på många muskelgrupper.
Imorgon satsar jag på en kortis på löpbandet och ett pass BodyBalance.
Sen har jag börjat kika på klassikern och tjejklassikern. Det är väl bara att göra?! Pepp pepp!!!
fredag 28 september 2012
Morgonstund har guld i mun
05:45. Klockan ringer.
Sugen på att gå upp?
Inte så värst. Men bra då att man bestämt träff för då har man inte mycket att välja på.
På morgonpromenaden hinner man prata om mycket, och få en grym start på dagen. Men just nu, ca 20 timmar senare är jag rätt trött...
Dagens: 6 km, 55 min.
Sugen på att gå upp?
Inte så värst. Men bra då att man bestämt träff för då har man inte mycket att välja på.
På morgonpromenaden hinner man prata om mycket, och få en grym start på dagen. Men just nu, ca 20 timmar senare är jag rätt trött...
Dagens: 6 km, 55 min.
torsdag 27 september 2012
Söndagsturen 120923
Men jösses,
vi sprang ju i söndags, jag och annan.
Har jag missat att notera detta!?
Finns inga ursäkter. bara att jag inte hunnit.
Det var iallafall en riktigt skön söndagstur. Vädret var gött och vi var lite lagom springsugna. Åttan blev det, eftersom kvällen hade fler planer åt oss båda.
tog det förbaskat lugnt, så det kändes sådär gött hela vägen.
Distans: 8 km
Tid: 50 min.
vi sprang ju i söndags, jag och annan.
Har jag missat att notera detta!?
Finns inga ursäkter. bara att jag inte hunnit.
Det var iallafall en riktigt skön söndagstur. Vädret var gött och vi var lite lagom springsugna. Åttan blev det, eftersom kvällen hade fler planer åt oss båda.
tog det förbaskat lugnt, så det kändes sådär gött hela vägen.
Distans: 8 km
Tid: 50 min.
fredag 21 september 2012
Fredagsmys
Mysgymma. Det är grymt bra. Skön träning på en fredag är ett måste, annars blir det inte av utan man hamnar rakt i soffan.
Idag har jag och Anna kört roddmaskin, tränat rygg, triceps och mage. Om ett tag kommer vi orka köra plankan hur länge som helst.
Och så kom vi på att vi ska göra ett litet program till oss själva som vi kan köra på egen hand. Eftersom vi jobbar så mkt att vi typ aldrig hinner träna sådär mycket ihop som vi vill.
Så på söndag blir det löpning och lite bestämmande av styrkeövningar.
Avslutade såklart med skön stretch, och bastu. Man kan ha sämre avslut på jobbveckan!
Idag har jag och Anna kört roddmaskin, tränat rygg, triceps och mage. Om ett tag kommer vi orka köra plankan hur länge som helst.
Och så kom vi på att vi ska göra ett litet program till oss själva som vi kan köra på egen hand. Eftersom vi jobbar så mkt att vi typ aldrig hinner träna sådär mycket ihop som vi vill.
Så på söndag blir det löpning och lite bestämmande av styrkeövningar.
Avslutade såklart med skön stretch, och bastu. Man kan ha sämre avslut på jobbveckan!
onsdag 19 september 2012
En kortis
Dagens tilltänkta styrkepass hanns inte med. Kör lite hemma istället. Värmde upp med en 25-minuters runda löpning/promenad. Mina vader gör brutalt ont och jag försöker göra allt för att stretcha mina fötter just nu. Det där om att knäcka vaderna totalt var inte så svårt alls.
tisdag 18 september 2012
När man jobbar...
...kan man också aktivera sig. Sena kvällar med kick off innebär mer än bara god mat och dryck. Även denna vecka blev det bowling. Konstaterar följande: jag är sjukt dålig på bowling. Okej grej att vara dålig på.
måndag 17 september 2012
Kompisar på gymmet!
Ja, idag träffade jag på en hel drös vänner och bekanta på Sportlife. Det är bra. Då finns ännu fler anledningar till att gå dit och träna.
Efter gårdagens löpning/promenad så har jag ont i benen, vaderna, fötterna och rumpan. Så idag körde jag body balance för att stretcha ut.
Problemet är bara att det inte bara är stretch i det där passet, utan en hel del styrka med. Och man jobbar mycket med små och stora muskler i benen, vaderna, fötterna och rumpan. Aj. Imorn är det vilodag.
Hur som helst, nytt pass idag och en mördande magträning. Det bådar gott!
Dagens: 1 Tim body balance.
Efter gårdagens löpning/promenad så har jag ont i benen, vaderna, fötterna och rumpan. Så idag körde jag body balance för att stretcha ut.
Problemet är bara att det inte bara är stretch i det där passet, utan en hel del styrka med. Och man jobbar mycket med små och stora muskler i benen, vaderna, fötterna och rumpan. Aj. Imorn är det vilodag.
Hur som helst, nytt pass idag och en mördande magträning. Det bådar gott!
Dagens: 1 Tim body balance.
söndag 16 september 2012
Söndagsturen 120916
Nu har jag varit alltför inaktiv alltför länge. Förkylning, operationer och massor av jobb som gjort att jag inte kunnat vila mig frisk är lätt att skylla på. Så jag gör det. Men nu bestämmer jag att jag struntar i allt det där. Det går bara man vill. Bara att hitta rätt nivå.
Så igår plockade jag svamp hela dagen. Att lufsa i skog, över stock och sten, i gummistövlar känns också i kroppen. Var så oerhört trött på kvällen att jag däckade innan tio.
Men nu till det viktiga; söndagsturen. Tänkte mestadels gå en promenad för att få röra lite på mig, men kände mig pigg och snörade på nya snabba skorna, drack ett glas chiafrön och drog ut. Hann gå ca 150 meter till jag kom till först uppförslutet och började springa. Sen höll jag på sådär, gick och sprang om vartannat hela rundan. Så på 42 minuter var jag runt. Gick i normal takt, men galet vad snabbt steget blir i skorna! Eller så har jag massa lagrad energi. Gött hursomhelst!
Och jag gillar uppförsbackar. Att springa i dem.
Så; 7,10 km. Tid; 5:58 min/km.
Avslutar med lite pushups och 100's.
Så igår plockade jag svamp hela dagen. Att lufsa i skog, över stock och sten, i gummistövlar känns också i kroppen. Var så oerhört trött på kvällen att jag däckade innan tio.
Men nu till det viktiga; söndagsturen. Tänkte mestadels gå en promenad för att få röra lite på mig, men kände mig pigg och snörade på nya snabba skorna, drack ett glas chiafrön och drog ut. Hann gå ca 150 meter till jag kom till först uppförslutet och började springa. Sen höll jag på sådär, gick och sprang om vartannat hela rundan. Så på 42 minuter var jag runt. Gick i normal takt, men galet vad snabbt steget blir i skorna! Eller så har jag massa lagrad energi. Gött hursomhelst!
Och jag gillar uppförsbackar. Att springa i dem.
Så; 7,10 km. Tid; 5:58 min/km.
Avslutar med lite pushups och 100's.
torsdag 13 september 2012
Styrka!
Idag orkade jag inte sitta stilla något mer. Så städning varvades med allehanda styrkeövningar som kan köras på hemmaplan utan redskap. Känns som en lagom start. Hundreds, triceps pushups, vanliga pushups, lite knäböj, solhälsning, sidoplanka och ett par pilatesrotationer. Gött. Snart är jag redo på riktigt!
tisdag 11 september 2012
På resande fot
Kort, men fin och varm, lunchpromenix idag. Hej Linköping! Ikväll ska jag bowla så det blir dagens riktiga träningspass. Dock verkar min bowlingarm redan fått en liten förslitningsskada pga bärande på tung handväska. Påminn mig; jag måste köpa en ny!
måndag 10 september 2012
Man kan motionera ändå.
Jag längtar efter styrketräning.
Jag längtar efter att springa.
Nöjer mig med promenad idag. Med löpskorna på.
Jag längtar efter att springa.
Nöjer mig med promenad idag. Med löpskorna på.
torsdag 6 september 2012
På resande fot
När jag befinner mig på resande fot brukar jag prioritera att packa ner lite träningskläder. Dock har jag haft fullt upp även på kvällarna denna gång, startmöten och middagar och sena intervjuer.
Så denna gång var allt jag hann med en promenad till och från lunchen på sisådär totalt 35 minuter. Hej Malmö!
Så denna gång var allt jag hann med en promenad till och från lunchen på sisådär totalt 35 minuter. Hej Malmö!
tisdag 4 september 2012
Men på allvar... Kan jag få vara frisk lite längre än en vecka i sträck?
C-vitaminchockar med kiwi och apelsin. Dricker bara varmt.
Och fuskar och gör armhävningar.
C-vitaminchockar med kiwi och apelsin. Dricker bara varmt.
Och fuskar och gör armhävningar.
måndag 3 september 2012
Dagens pass:
1km löpning. Löpband. Nya skor. Ny teknik. Känns bra att börja smått.
1h body balance på odinsgatan.
Tog bara ett kort snabbt pass på bandet i de nya skorna. Många små steg blir det, men vad lätta fötterna känns! Roligt och inspirerande. Nu ska jag inte knäcka vaderna.
Därför körde jag ett härligt body balancepass efter min lilla uppvärmning. Bra med lite stretch och skön styrka.
Smoothie med banan, bär, yoghurt och chiafrön till kvällis.
1km löpning. Löpband. Nya skor. Ny teknik. Känns bra att börja smått.
1h body balance på odinsgatan.
Tog bara ett kort snabbt pass på bandet i de nya skorna. Många små steg blir det, men vad lätta fötterna känns! Roligt och inspirerande. Nu ska jag inte knäcka vaderna.
Därför körde jag ett härligt body balancepass efter min lilla uppvärmning. Bra med lite stretch och skön styrka.
Smoothie med banan, bär, yoghurt och chiafrön till kvällis.
söndag 2 september 2012
Söndagsturen
Dagens runda: 1 mil i backig terräng i Skatås.
Tid: 1:04
Bonus: ösregn
Grymt bra jobbat!
Tid: 1:04
Bonus: ösregn
Grymt bra jobbat!
fredag 31 augusti 2012
Löpning - en materialsport.
Jo, så kände jag ju igår att mina skor började tröttna. Åtminstone på asfalt. Så idag gick jag till Löplabbet (tjejbutiken i akademibokhandeln såklart) och fick hjälp att testa lite nytt.
Passade såklart på att fråga lite om det här med barfotalöpning och framfotsteknik. Det tog inte särskilt många sekunder för Lotta (?) att inse att hon nu, med rätt snack, kan sälja två par skor. Ja, för det där med att springa barfota, det är inte så enkelt att man bara tar av sig skorna.
Nej, istället behöver jag ha ett par nätta skor med liten drop från häl till tå som gör tekniken lättare. Dessa kan jag såklart inte springa så långa sträckor i eftersom jag då kommer "knäcka vaderna totalt". Så jag behöver växla mellan olika skor.
Trist, tänkte jag, att det ska vara så kostsamt att springa barfota...
Men så testade jag ett par fräcka blåa och upptäckte att jösses vilken skillnad och vad lätt det var att hitta tekniken!! Men kanske att de är lite stora ändå, lite breda.. Fram åker ett par neongula som sitter som ett smäck. Testar på bandet och det liksom hörs hur rätt steget låter. Lotta är salig, jag är svettig i grå ullkjol och stickad tröja. Grunnar lite, testar de andra igen men med den knasiga snörningen som jag inte lärt mig att göra själv. Nej, de gula är nog bättre...
-Och mängdträningsskorna då? Frågar jag Lotta.
-De du har håller ett tag till om du har dessa också till intervallerna och kortpassen, ta nya mer stabila till våren, innan varvet.
Så, i eftermiddag har jag testat supersnabba skor i min källarkorridor. Man måste vara helt hundra.
Passade såklart på att fråga lite om det här med barfotalöpning och framfotsteknik. Det tog inte särskilt många sekunder för Lotta (?) att inse att hon nu, med rätt snack, kan sälja två par skor. Ja, för det där med att springa barfota, det är inte så enkelt att man bara tar av sig skorna.
Nej, istället behöver jag ha ett par nätta skor med liten drop från häl till tå som gör tekniken lättare. Dessa kan jag såklart inte springa så långa sträckor i eftersom jag då kommer "knäcka vaderna totalt". Så jag behöver växla mellan olika skor.
Trist, tänkte jag, att det ska vara så kostsamt att springa barfota...
Men så testade jag ett par fräcka blåa och upptäckte att jösses vilken skillnad och vad lätt det var att hitta tekniken!! Men kanske att de är lite stora ändå, lite breda.. Fram åker ett par neongula som sitter som ett smäck. Testar på bandet och det liksom hörs hur rätt steget låter. Lotta är salig, jag är svettig i grå ullkjol och stickad tröja. Grunnar lite, testar de andra igen men med den knasiga snörningen som jag inte lärt mig att göra själv. Nej, de gula är nog bättre...
-Och mängdträningsskorna då? Frågar jag Lotta.
-De du har håller ett tag till om du har dessa också till intervallerna och kortpassen, ta nya mer stabila till våren, innan varvet.
Så, i eftermiddag har jag testat supersnabba skor i min källarkorridor. Man måste vara helt hundra.
torsdag 30 augusti 2012
Mål 2
Ok.
Ett riktigt långsiktigt mål. (Eller är det en dröm? Är det genomförbart? På riktigt? Springer folk så långt?)
2014.
Marathon Nice-Cannes.
Blir ju som att springa på hemmaplan, och efter kan man äta grym pasta och chocolat fondant på La Favola.
Jag längtar redan.
Ett riktigt långsiktigt mål. (Eller är det en dröm? Är det genomförbart? På riktigt? Springer folk så långt?)
2014.
Marathon Nice-Cannes.
Blir ju som att springa på hemmaplan, och efter kan man äta grym pasta och chocolat fondant på La Favola.
Jag längtar redan.
Slalombacken i Skatås
Tre gånger upp, tre gånger ner.
Check!
Sportlifes löpträning var bra.
Men nu behöver jag nya skor, det kändes när vi sprang asfalt. Undrar om det finns några som håller tårna hela?
Check!
Sportlifes löpträning var bra.
Men nu behöver jag nya skor, det kändes när vi sprang asfalt. Undrar om det finns några som håller tårna hela?
Redo!
Dags för första löppasset med sportlife. Håll tummarna för att det är bra! Solen skiner iallafall och det är himla härligt!
onsdag 29 augusti 2012
Nu ska jag avslöja mina mål.
I maj 2013 ska jag springa Göteborgsvarvet. Jag ska göra det på max 2 timmar.
I år sprang jag mitt först varv och jag gjorde det på 2:09. Jag sprang hela vägen och jag var inte helt kaputtslut efteråt. Så nu ska jag ge lite mer.
Till dess ska jag tappa några kilon, svarva armarna och trimma magen.
Vad är realistiskt att sätta för mål på det då? Ska man köra procent? Centimeter? Hjälp!!
Och så var det ju de där 100 armhävningarna. Söndagen den 7 oktober lovar jag presentera resultatet på detta lilla delmål!
I år sprang jag mitt först varv och jag gjorde det på 2:09. Jag sprang hela vägen och jag var inte helt kaputtslut efteråt. Så nu ska jag ge lite mer.
Till dess ska jag tappa några kilon, svarva armarna och trimma magen.
Vad är realistiskt att sätta för mål på det då? Ska man köra procent? Centimeter? Hjälp!!
Och så var det ju de där 100 armhävningarna. Söndagen den 7 oktober lovar jag presentera resultatet på detta lilla delmål!
Omstart!
Mina damer och herrar!
Efter den där fantastiska löprundan med bad i delsjön så slog virus ut den lilla kroppen. I två veckor har Löpludret varit förpassad till soffliggande, matlådsgörande och våta drömmar om träning. -Inte kul.
Men nu så börjar det ordna upp sig.
Igår var det startmöte med en god vän där vi nu planerat upp höstens träning. Vi kommer löpa två dagar i veckan tillsammans och sen kombinera det med styrketräning och lite annat smått och gott.
Jag hoppas innerligt att mitt tisdagpass med Body Balance kan bestå eftersom magträningen där är grymt bra. Och så stretchen såklart.
I måndags var det långpromenad i soliga slottsskogen med gymhoran där vi beklagade oss lite över hur tunga vi kände oss. Men mest peppade vi varandra för att köra en riktigt härlig hälsohöst. Tillsammans är man mindre ensam....
Det var visst något med långsiktighet också...
Idag blir det styrka på gymmet på jobbet.
Om 6 veckor ska jag klara 100 armhävningar i ett kör.
Är ni med???
//Löpludret
Efter den där fantastiska löprundan med bad i delsjön så slog virus ut den lilla kroppen. I två veckor har Löpludret varit förpassad till soffliggande, matlådsgörande och våta drömmar om träning. -Inte kul.
Men nu så börjar det ordna upp sig.
Igår var det startmöte med en god vän där vi nu planerat upp höstens träning. Vi kommer löpa två dagar i veckan tillsammans och sen kombinera det med styrketräning och lite annat smått och gott.
Jag hoppas innerligt att mitt tisdagpass med Body Balance kan bestå eftersom magträningen där är grymt bra. Och så stretchen såklart.
I måndags var det långpromenad i soliga slottsskogen med gymhoran där vi beklagade oss lite över hur tunga vi kände oss. Men mest peppade vi varandra för att köra en riktigt härlig hälsohöst. Tillsammans är man mindre ensam....
Det var visst något med långsiktighet också...
Idag blir det styrka på gymmet på jobbet.
Om 6 veckor ska jag klara 100 armhävningar i ett kör.
Är ni med???
//Löpludret
måndag 13 augusti 2012
Så det kan gå....
Ja, man kanske inte ska rivstarta efter semestern? Det verkar som att kroppen säger ifrån då.
Det onda i halsen försvann faktiskt, och Löpludret kände sig pigg och fräsch igen.
Begav sig på festival och levde livets goda dagar hela helgen. Mycket dans så dansmusklerna har gjort sitt.
Och igår (söndags) var det ju världens härligaste väder så då tog Löpludret med sig en god vän ut på en löprunda. Söndagstraditionen är igång igen - nästa gång tar vi milen.
Startade lugnt med åttan, och efter sju kilometer badade vi och sprang alldeles blöta till bilen.
Nu har Löpludret såklart ont i halsen igen.
Hälsokväll ikväll; vitlök, c-vitaminbrus, ingefära och honung.....
Tips på huskurer mottages gärna!
(Nu har jag ändrat så ni kan kommentera också!)
//LL
dagens runda
längd: 8 km
tid: var det 49? eller 55? minns inte, men det kändes bra iallafall.
söndag 5 augusti 2012
OS-tider
När det visas så otroligt mycket sport på TV så är det ett ypperligt tillfälle att studera teknik hos eliten. Damernas maraton har varit på i bakgrunden här (medan jag surfade runt och hittade ett program för att klara 100 armhävningar) och jag har nyfiket tittat på deras fotisättning, kroppshållning och de tunna skorna. Nu återstår att försöka omsätta min nya kunskap i verkligheten.
Rapport kommer.
//Löpludret
Rapport kommer.
//Löpludret
onsdag 1 augusti 2012
Vaderna!!!
Jag sa ju det. Mina vader skulle kännas idag och jag lovar, det gör dem. Hade tänkt att köra ett bodybalancepass igår kväll, men jag kom iväg sent till jobbet, och stannade således för sent för att hinna dit. Så den stretch som jag så kallt hade räknat med uteblev. Något klantigt.
Nu sitter jag i soffan och har ont i halsen. Hur kul är det? När jag nu har massor av tid och energi till att träna vill jag ju passa på! Kör stenhårt på echinagard och apelsiner och planerar att bli frisk asap.
Under tiden får jag syssla med diverse annat, t.ex. att göra Pinole. Och fila fötterna och måla naglarna. Det är mycket viktigt att ha fina och fräscha fötter att stoppa ner i skorna.
//Löpludret
Nu sitter jag i soffan och har ont i halsen. Hur kul är det? När jag nu har massor av tid och energi till att träna vill jag ju passa på! Kör stenhårt på echinagard och apelsiner och planerar att bli frisk asap.
Under tiden får jag syssla med diverse annat, t.ex. att göra Pinole. Och fila fötterna och måla naglarna. Det är mycket viktigt att ha fina och fräscha fötter att stoppa ner i skorna.
//Löpludret
tisdag 31 juli 2012
Iskiate
Igår köpte jag Chiafrön. Idag gav jag mig på ett litet test. Först var jag ute och sprang en stund. Försökte fokusera på framfotsisättning, så inte så lång runda. Befarar att mina vader kommer kännas stela imorn...
Hur som helst testade jag att göra iskiate av vatten, pressad lime, lite lite honung och chiafrön. Det ser inte särskilt läskande ut och dessutom blir de små fröna omgivna av gelé (lite som linfrön också blir) när de är i kontakt med vatten. Men jag smakade på geggan och det var gott. Hela glaset drack jag upp och efteråt var jag pigg och mätt. Tror det passar bättre före en runda, så det kör jag nästa gång.
//Löpludret
Hur som helst testade jag att göra iskiate av vatten, pressad lime, lite lite honung och chiafrön. Det ser inte särskilt läskande ut och dessutom blir de små fröna omgivna av gelé (lite som linfrön också blir) när de är i kontakt med vatten. Men jag smakade på geggan och det var gott. Hela glaset drack jag upp och efteråt var jag pigg och mätt. Tror det passar bättre före en runda, så det kör jag nästa gång.
//Löpludret
måndag 30 juli 2012
Efter semestern är det ganska tungt
...men skam den som ger sig.
Jag la mig förbaskat tidigt på lördagen eftersom allt bara gungade ändå.
Så på söndagen vaknade jag tidigt. Vad göra? Äta frukost; yoghurt, melon, knäckemacka med massa smör och en kopp te. Och så resterna från lördagsgodispåsen. Sen drack jag en mängd vatten eftersom jag tror det är bra för min hy. Och kutade iväg.
Egentligen vill jag springa barfota efter att ha läst Born to Run, men det är inte så skönt på asfalt. Har i alla fall kommit fram till att mina skor är snabbare på asfalt än i skogen. Så jag sprang på asfalt hela vägen. 30 minuters löpning, sen gjorde jag 10 otroligt höga hopp, lite armhävningar och en uppsjö av olika magövningar när jag kom hem. Party Party.
På eftermiddagen blev det bad på Hinsholmen, och flera simtag togs, så träningen är verkligen i gång igen.
//Löpludret
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)















