Jo, så kände jag ju igår att mina skor började tröttna. Åtminstone på asfalt. Så idag gick jag till Löplabbet (tjejbutiken i akademibokhandeln såklart) och fick hjälp att testa lite nytt.
Passade såklart på att fråga lite om det här med barfotalöpning och framfotsteknik. Det tog inte särskilt många sekunder för Lotta (?) att inse att hon nu, med rätt snack, kan sälja två par skor. Ja, för det där med att springa barfota, det är inte så enkelt att man bara tar av sig skorna.
Nej, istället behöver jag ha ett par nätta skor med liten drop från häl till tå som gör tekniken lättare. Dessa kan jag såklart inte springa så långa sträckor i eftersom jag då kommer "knäcka vaderna totalt". Så jag behöver växla mellan olika skor.
Trist, tänkte jag, att det ska vara så kostsamt att springa barfota...
Men så testade jag ett par fräcka blåa och upptäckte att jösses vilken skillnad och vad lätt det var att hitta tekniken!! Men kanske att de är lite stora ändå, lite breda.. Fram åker ett par neongula som sitter som ett smäck. Testar på bandet och det liksom hörs hur rätt steget låter. Lotta är salig, jag är svettig i grå ullkjol och stickad tröja. Grunnar lite, testar de andra igen men med den knasiga snörningen som jag inte lärt mig att göra själv. Nej, de gula är nog bättre...
-Och mängdträningsskorna då? Frågar jag Lotta.
-De du har håller ett tag till om du har dessa också till intervallerna och kortpassen, ta nya mer stabila till våren, innan varvet.
Så, i eftermiddag har jag testat supersnabba skor i min källarkorridor. Man måste vara helt hundra.
fredag 31 augusti 2012
torsdag 30 augusti 2012
Mål 2
Ok.
Ett riktigt långsiktigt mål. (Eller är det en dröm? Är det genomförbart? På riktigt? Springer folk så långt?)
2014.
Marathon Nice-Cannes.
Blir ju som att springa på hemmaplan, och efter kan man äta grym pasta och chocolat fondant på La Favola.
Jag längtar redan.
Ett riktigt långsiktigt mål. (Eller är det en dröm? Är det genomförbart? På riktigt? Springer folk så långt?)
2014.
Marathon Nice-Cannes.
Blir ju som att springa på hemmaplan, och efter kan man äta grym pasta och chocolat fondant på La Favola.
Jag längtar redan.
Slalombacken i Skatås
Tre gånger upp, tre gånger ner.
Check!
Sportlifes löpträning var bra.
Men nu behöver jag nya skor, det kändes när vi sprang asfalt. Undrar om det finns några som håller tårna hela?
Check!
Sportlifes löpträning var bra.
Men nu behöver jag nya skor, det kändes när vi sprang asfalt. Undrar om det finns några som håller tårna hela?
Redo!
Dags för första löppasset med sportlife. Håll tummarna för att det är bra! Solen skiner iallafall och det är himla härligt!
onsdag 29 augusti 2012
Nu ska jag avslöja mina mål.
I maj 2013 ska jag springa Göteborgsvarvet. Jag ska göra det på max 2 timmar.
I år sprang jag mitt först varv och jag gjorde det på 2:09. Jag sprang hela vägen och jag var inte helt kaputtslut efteråt. Så nu ska jag ge lite mer.
Till dess ska jag tappa några kilon, svarva armarna och trimma magen.
Vad är realistiskt att sätta för mål på det då? Ska man köra procent? Centimeter? Hjälp!!
Och så var det ju de där 100 armhävningarna. Söndagen den 7 oktober lovar jag presentera resultatet på detta lilla delmål!
I år sprang jag mitt först varv och jag gjorde det på 2:09. Jag sprang hela vägen och jag var inte helt kaputtslut efteråt. Så nu ska jag ge lite mer.
Till dess ska jag tappa några kilon, svarva armarna och trimma magen.
Vad är realistiskt att sätta för mål på det då? Ska man köra procent? Centimeter? Hjälp!!
Och så var det ju de där 100 armhävningarna. Söndagen den 7 oktober lovar jag presentera resultatet på detta lilla delmål!
Omstart!
Mina damer och herrar!
Efter den där fantastiska löprundan med bad i delsjön så slog virus ut den lilla kroppen. I två veckor har Löpludret varit förpassad till soffliggande, matlådsgörande och våta drömmar om träning. -Inte kul.
Men nu så börjar det ordna upp sig.
Igår var det startmöte med en god vän där vi nu planerat upp höstens träning. Vi kommer löpa två dagar i veckan tillsammans och sen kombinera det med styrketräning och lite annat smått och gott.
Jag hoppas innerligt att mitt tisdagpass med Body Balance kan bestå eftersom magträningen där är grymt bra. Och så stretchen såklart.
I måndags var det långpromenad i soliga slottsskogen med gymhoran där vi beklagade oss lite över hur tunga vi kände oss. Men mest peppade vi varandra för att köra en riktigt härlig hälsohöst. Tillsammans är man mindre ensam....
Det var visst något med långsiktighet också...
Idag blir det styrka på gymmet på jobbet.
Om 6 veckor ska jag klara 100 armhävningar i ett kör.
Är ni med???
//Löpludret
Efter den där fantastiska löprundan med bad i delsjön så slog virus ut den lilla kroppen. I två veckor har Löpludret varit förpassad till soffliggande, matlådsgörande och våta drömmar om träning. -Inte kul.
Men nu så börjar det ordna upp sig.
Igår var det startmöte med en god vän där vi nu planerat upp höstens träning. Vi kommer löpa två dagar i veckan tillsammans och sen kombinera det med styrketräning och lite annat smått och gott.
Jag hoppas innerligt att mitt tisdagpass med Body Balance kan bestå eftersom magträningen där är grymt bra. Och så stretchen såklart.
I måndags var det långpromenad i soliga slottsskogen med gymhoran där vi beklagade oss lite över hur tunga vi kände oss. Men mest peppade vi varandra för att köra en riktigt härlig hälsohöst. Tillsammans är man mindre ensam....
Det var visst något med långsiktighet också...
Idag blir det styrka på gymmet på jobbet.
Om 6 veckor ska jag klara 100 armhävningar i ett kör.
Är ni med???
//Löpludret
måndag 13 augusti 2012
Så det kan gå....
Ja, man kanske inte ska rivstarta efter semestern? Det verkar som att kroppen säger ifrån då.
Det onda i halsen försvann faktiskt, och Löpludret kände sig pigg och fräsch igen.
Begav sig på festival och levde livets goda dagar hela helgen. Mycket dans så dansmusklerna har gjort sitt.
Och igår (söndags) var det ju världens härligaste väder så då tog Löpludret med sig en god vän ut på en löprunda. Söndagstraditionen är igång igen - nästa gång tar vi milen.
Startade lugnt med åttan, och efter sju kilometer badade vi och sprang alldeles blöta till bilen.
Nu har Löpludret såklart ont i halsen igen.
Hälsokväll ikväll; vitlök, c-vitaminbrus, ingefära och honung.....
Tips på huskurer mottages gärna!
(Nu har jag ändrat så ni kan kommentera också!)
//LL
dagens runda
längd: 8 km
tid: var det 49? eller 55? minns inte, men det kändes bra iallafall.
söndag 5 augusti 2012
OS-tider
När det visas så otroligt mycket sport på TV så är det ett ypperligt tillfälle att studera teknik hos eliten. Damernas maraton har varit på i bakgrunden här (medan jag surfade runt och hittade ett program för att klara 100 armhävningar) och jag har nyfiket tittat på deras fotisättning, kroppshållning och de tunna skorna. Nu återstår att försöka omsätta min nya kunskap i verkligheten.
Rapport kommer.
//Löpludret
Rapport kommer.
//Löpludret
onsdag 1 augusti 2012
Vaderna!!!
Jag sa ju det. Mina vader skulle kännas idag och jag lovar, det gör dem. Hade tänkt att köra ett bodybalancepass igår kväll, men jag kom iväg sent till jobbet, och stannade således för sent för att hinna dit. Så den stretch som jag så kallt hade räknat med uteblev. Något klantigt.
Nu sitter jag i soffan och har ont i halsen. Hur kul är det? När jag nu har massor av tid och energi till att träna vill jag ju passa på! Kör stenhårt på echinagard och apelsiner och planerar att bli frisk asap.
Under tiden får jag syssla med diverse annat, t.ex. att göra Pinole. Och fila fötterna och måla naglarna. Det är mycket viktigt att ha fina och fräscha fötter att stoppa ner i skorna.
//Löpludret
Nu sitter jag i soffan och har ont i halsen. Hur kul är det? När jag nu har massor av tid och energi till att träna vill jag ju passa på! Kör stenhårt på echinagard och apelsiner och planerar att bli frisk asap.
Under tiden får jag syssla med diverse annat, t.ex. att göra Pinole. Och fila fötterna och måla naglarna. Det är mycket viktigt att ha fina och fräscha fötter att stoppa ner i skorna.
//Löpludret
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

