Jo, så kände jag ju igår att mina skor började tröttna. Åtminstone på asfalt. Så idag gick jag till Löplabbet (tjejbutiken i akademibokhandeln såklart) och fick hjälp att testa lite nytt.
Passade såklart på att fråga lite om det här med barfotalöpning och framfotsteknik. Det tog inte särskilt många sekunder för Lotta (?) att inse att hon nu, med rätt snack, kan sälja två par skor. Ja, för det där med att springa barfota, det är inte så enkelt att man bara tar av sig skorna.
Nej, istället behöver jag ha ett par nätta skor med liten drop från häl till tå som gör tekniken lättare. Dessa kan jag såklart inte springa så långa sträckor i eftersom jag då kommer "knäcka vaderna totalt". Så jag behöver växla mellan olika skor.
Trist, tänkte jag, att det ska vara så kostsamt att springa barfota...
Men så testade jag ett par fräcka blåa och upptäckte att jösses vilken skillnad och vad lätt det var att hitta tekniken!! Men kanske att de är lite stora ändå, lite breda.. Fram åker ett par neongula som sitter som ett smäck. Testar på bandet och det liksom hörs hur rätt steget låter. Lotta är salig, jag är svettig i grå ullkjol och stickad tröja. Grunnar lite, testar de andra igen men med den knasiga snörningen som jag inte lärt mig att göra själv. Nej, de gula är nog bättre...
-Och mängdträningsskorna då? Frågar jag Lotta.
-De du har håller ett tag till om du har dessa också till intervallerna och kortpassen, ta nya mer stabila till våren, innan varvet.
Så, i eftermiddag har jag testat supersnabba skor i min källarkorridor. Man måste vara helt hundra.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar